עשרת הדיברות של עולם ההנחיה
היי חברים,
לפניכם רשימת טיפים מדוייקת שתעזור לכם להכיר מקרוב את העולם של 'הנחיית אירועים' ולהבין מיהו המנחה המתאים ביותר לאירוע שלכם.
בכל שאלה אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר להתייעצות, ללא עלות וללא התחייבות –
מאיתנו אליכם, בלב פתוח ובנפש חפצה, שיהיה בהצלחה!
נמרוד – "חיבור ליצירת קשר" –
1. מה זה בכלל "מנחה אירועים" ולמה אתם צריכים אותו ?
המנחה הוא אמן תקשורת אשר מופיע מול קהל האורחים באירוע שלכם, הוא מחבר סביבו את כלל האורחים ומוסיף לאירוע נופך אנושי בחן ובכישרון.
המנחה הוא הלב של האירוע – הכל עובר דרכו, הוא מוביל את כל מהלך האירוע מתחילתו ועד סופו, הוא מלהיב את הקהל, משעשע, מקסים, ומבדר אותו, ויוצר חוויה משותפת אחת לכולם. וזה בדיוק מה שאתם רוצים כשאתם מתכננים אירוע.
2. רגע, האם לכל אירוע צריך מנחה?
נתחיל מהשורה התחתונה, התשובה היא – לא.
יש אירועים שבהם אין צורך במנחה. מדובר בעיקר על אירועים קטנים שבהם כל האורחים כבר מכירים אחד את השני ואין צורך בהפעלה מסוימת – לדוגמה אירועי משפחה, קבוצת חברים, או צוות עובדים קטן. באירועים כאלו חסרונו של מנחה לא יורגש כמעט בכלל, יתרה מזאת אם תזמינו מנחה לאירועים אלו, זה יכול להרגיש טיפה מוזר..
3. אז איך בכל זאת אדע אם באירוע שלי צריך מנחה?
פשוט מאוד, אם אתם רוצים: לגבש את הקהל או להפעיל אותו בכל צורה שהיא, להניע אותו ממוקד פעילות אחד לשני, להעביר לו תוכן ומסרים שחשובים לכם, לעודד אותו להשתתף בפעילויות שהזמנתם, לבדר או להלהיב אותו, לגרום לו להרגיש בנוח עם החברים לעבודה או עם המשפחה, ליידע אותו על פעילויות שונות במהלך האירוע, לתת לו תחושה של אירוע ייחודי ומושקע עם משמעות ולגרום לו להתחבר לנושא שחשוב לכם – אז אתם צריכים מנחה!
החלטתם להזמין מנחה לאירוע שלכם? מעולה.
בוא נתחיל להכיר את סוגי המנחים הקיימים, וכמו שאומרים אצלנו..
ברוכים הבאים לשעשועון – "זהה את המנחה".
4. סוגי המנחים בעולם הבידור:
מנחי צוות בידור
אנשי בידור אשר עברו "הכשרה קרבית" בשטח – יום יום במהלך כל העונה הם "התאמנו ותרגלו" הנחיה, הפעלה ובידור של האורחים במלון. מנחים אלו מתמחים בהנחיה פעילה ואנרגטית במיוחד, מצוינים עם ילדים ואף מבוגרים, ומסוגלים לשלב הרקדות, משחקים ותחרויות כהפעלה.
מנחי סטנד אפ
מופיעים במגוון רחב של במות ואירועים ולכן מתורגלים בעמידה ודיבור מול קהל. הם מצוינים באלתורים, קלילים בתקשורת הבין אישית, ומסוגלים אף לשלב חלק מהסטנד אפ שלהם תוך כדי ההנחיה. לרוב הם יתאימו לקהל בוגר יותר אך חלקם גם מעולים עם ילדים.
מנחים שחקנים
שחקנים עוסקים לא פעם כמנחים באירועים שונים. השחקנים מרגישים מאוד נוח על הבמה והם בעלי טכניקת דיבור מעולה, מתורגלים בשינון טקסט בע"פ והגשה מדויקת שלו ולרוב יתאימו לאירועים רשמיים וממלכתיים. בנוסף, הם יכולים לשלב דמויות וקטעי משחק במהלך ההנחיה.
אמנים שונים
אמני בידור אשר מנוסים בעמידה מול קהל יכולים אף הם להוביל ולהנחות אירועים מסוימים בכישרון רב : זמרים, קוסמים, כוכבי ילדים, רקדנים, כוכבי רשת, ידוענים, דוגמנים ואמני במה אחרים – כל אלה בשילוב עם הניסון הנכון והכריזמה המתאימה יספקו תוצאה מעולה בהתאם לסוג האירוע כמובן.
בשלב הבא נשים דגש על הקריטריונים הדרושים למנחה מקצועי.
5. חוקי היסוד להנחיה מקצועית:
- הכל מתחיל בקול.
טוב אולי לא באמת הכל, אבל חלק נכבד מאוד מאיכות המנחה נמדד בראש ובראשונה לפי הקול שלו.
על מנת ליצור אווירה נעימה וחיובית באירוע, המנחה חייב להיות בעל קול איכותי, חמים, נעים לאוזן, עם נוכחות חזקה, כך שניתן להקשיב לו בנחת וללא צורך במאמץ.
זיכרו: קול שנעים לשמוע – זהו קול שהקהל יקשיב לו.
- טכניקה.
מנחה מקצועי חייב להקפיד על –
דיקציה מעולה כך שהתוכן נשמע בצורה ברורה ואף מילה אינה "נבלעת".
דיבור קוהרנטי ושוטף שמעביר את המסר באופן חלק, קל להבנה ומעניין.
אינטונציה כריזמטית באנרגיה חיובית אשר סוחפת הקהל ומניעה אותו.
ולסיום, שפה רהוטה עם אוצר מילים עשיר בעברית תקנית.
כל אלו הם הכרח כאשר אנחנו מדברים מול עשרות, מאות, ואלפי אנשים במהלך האירוע.
* שימו לב – אופן הדיבור שלנו בזמן הנחיה ואופן הדיבור שלנו ביומום הם שני דברים שונים בתכלית. הדרך הטובה ביותר להתרשם מהמנחה שלכם היא לראות אותו בזמן עבודה או לצפות בקטע וידאו שלו.
- ניסיון זה המון.
כאשר אתם מזמינים מנחה לאירוע, חשוב לשים דגש על רמת הניסיון שלו.
העבודה של המנחה מתמקדת בחוויה שהוא מעביר לקהל, היא משתנה מרגע לרגע ואי אפשר לצפות אותה מראש ב 100%, לכן על המנחה להיות מיומן ומנוסה ב 'לקרוא את הקהל' ואת מהלך האירוע, לזהות את הדינמיקה שנוצרה ברגע נתון ולייצר אווירה מתואמת, כל זה בנוסף לניהול מהלך האירוע בהתאם לצורכי ההפקה וזה בדיוק השלב שבו הניסיון עושה את ההבדל. ככה פשוט.
אחרי שהבנו אילו סוגי מנחים קיימים בשוק ומה הם הקריטריונים שצריך לשים לב אליהם בבחירת מנחה מקצועי, הגיע הזמן לעשות התאמה בין סוג האירוע לסוג המנחה.
6. אירוע Vs מנחה
אירוע: פסטיבלים, כנסים, אירועי ספורט – מנחה: כרוז
אירועים עם מגוון מוקדי התרחשות שונים בנקודות שונות ברחבי המתחם.
המנחה מעביר הודעות, מלהיב את הקהל ומעדכן מה קורה בכל מוקד בהתאם ללוח הזמנים.
יש להקפיד על מינימום דיבורים ומקסימום אינפורמציה ובאנרגיה גבוהה.
אירוע: טקסים – במת נאומים ו/או מופעים – מנחה: קלאסי
אירועים עם במה מרכזית והיא מוקד ההתרחשות המרכזי.
לרוב נדרש להקריא טקסט מוכן מראש מתוך כרטיסיות או טלפרומטר ולהזמין נואמים ומופעים אל הבמה. יש להקפיד על לבוש ייצוגי, עבודה טקסטואלית לפני האירוע, פגישה או שיחת תיאום עם ההפקה (*מומלץ תמיד).
אירוע: ימי כיף וגיבוש, אירועי חברה ומסיבות עובדים, הפנינג משפחות – מנחה: מפעיל
אירועים צבעונים באנרגיה גבוהה המשלבים במה פעילה יחד עם מגוון תחנות הפעלה שונות במתחם.
המנחה מעדכן על הפעילויות השונות ומקיים הפעלות על הבמה – משחקים, תחרויות, ריקודים.
חשוב ליצור תקשורת אישית עם האורחים ולהתאים את ההפעלות לאופי הקהל.
אירוע: פעילות קונספט, אירועים פרטיים – מנחה: מפעיל
אירועים בהם יש הפעלה מובנת לאורחים או אירוע עם נושא ספציפי.
המנחה מעביר את הפעילות, מעודד את הקהל להשתתף ומפעיל אותם תוך כדי. חשוב להכיר את הפעילות בע"פ, להתאים את התוכן לאירוע, ולדעת לאלתר תוך כדי.
עכשיו, אחרי שאתם כבר יודעים מיהו המנחה המתאים לאירוע שלכם..
7. קחו כמה עצות לדרך:
התקשרות
בשיחת הטלפון הראשונה עם המנחה תציגו רק את מה שחשוב להתחלה: מי אתם? איך הגעתם אליו או אליה? איזה סוג אירוע אתם מתכוונים לעשות? איפה ומתי? ומה התקציב שלכם? במידה והפרטים מתאימים לשניכם, בקשו מהמנחה: רקע על הניסיון שלו בסוג כזה של אירוע, המלצות, והצעת מחיר ראשונית עם פירוט הפעילות שהוא או היא יכולים להציע.
סקר שוק
קחו מספר הצעות ממנחים שונים ועשו השוואות. היום ניתן למצוא בעלי מקצוע איכותיים בקלות. לאחר שתחליטו מי המנחה המתאים לכם העבירו לו את פרטי האירוע המלאים (ראו בהמשך).
עלויות
העלויות בשוק משתנות ממנחה למנחה בהתאם לוותק ולאופי העבודה – יש לקחת בחשבון: מרחק נסיעה, ציוד נלווה (להפעלה או הגברה אם נדרש), מועד האירוע, אופן התשלום, משך האירוע, פגישת תיאום לפני האירוע, תוכן נלווה במידה וצריך (כתיבה, הקלטה, עריכת טקסט או מוזיקה, וכו'), תוספת מע"מ כחוק, ודרישות נוספות בהתאם לצורכי ההפקה. אל תתביישו לבקש הנחה אך דעו כי מנחה לרוב לא עובד לפי שעה, הנחיה של שעתיים יכולה להיות שוות ערך להנחיה של 4 שעות.
ביטולים
זה אף פעם לא נעים אבל לפעמים אין ברירה. במקרה ואתם נאלצים לבטל את האירוע הנוהל המקובל הוא:
- במקרה של ביטול עקב כוח עליון, מזג אוויר קיצוני, אירוע ביטחוני או אירוע חריג פתאומי הביטול יהיה ללא עלות או לחילופין ניתן לדחות את האירוע למועד עתידי מוסכם.
- בכל מקרה אחר, ביטול בטווח של כשבועיים ממועד האירוע יהיה בתשלום של 50% מהעלות שנקבעה. ביטול בטווח של 48 שע' לפני האירוע – תשלום מלא.
- במידה והמנחה מבטל את ההשתתפות שלו באירוע הוא או היא יכולים להציע לכם חלופה של מנחה אחר, כמובן באישורכם בלבד.
הגברה ומוזיקה
אלו הם שני הדברים העיקריים שמלווים את המנחה ויש לשים עליהם דגש. דאגו להגברה איכותית המפוזרת נכון במתחם, מיקרופון איכותי המתאים לאופן ההנחיה, מוזיקה נעימה ומגוונת המתאימה לאופי קהל באירוע. מומלץ מאוד לדאוג לתקליטן או איש הגברה שייתן מענה מקצועי לכך. תוכלו להתייעץ על כך עם המנחה שלכם.
רגע לפני שאתם 'סוגרים' מול המנחה שלכם כדאי להתכונן מראש עם כל הפרטים הרלוונטים..
8. כדי שהכל ילך בינכם חלק:
-
- קיימו שיחת טלפון או פגישה בה תדונו על:
- מה היא מטרת האירוע ולמה הוא מתקיים?
- מי הקהל באירוע וכמה צפויים להגיע?
- מה אופי הקהל והאם הם מכירים אחד את השני?
- מה הציפייה שלכם מהאירוע ומה הציפייה שלכם מהמנחה?
- האם נדרש מהמנחה לקיים הפעלה כלשהי? אם כן, איזו פעילות ומתי?
- מה עוד קורה באירוע ומה הלו"ז המדויק של כל דבר? (אפשר לתכנן עם המנחה).
- מי איש הקשר מולו מתנהלים במהלך האירוע?
- מה הם הפרטים הטכניים של האירוע? (חניה, העברת ציוד, מיקום, אילוצים מיוחדים של המקום)
- מי מטפל בנושא ההגברה והמוזיקה?
- האם עשיתם אירוע כזה בעבר? אם כן, מה עבד יותר טוב ומה פחות?
- איך מתבצע אופן התשלום?
- האם יש דגשים חשובים שצריך לדעת? (כל דבר שעולה לכם לראש וחשוב לכם, תגידו).
- העלו על הכתב את כל הסיכומים שעשיתם:
פרטי האירוע, שעת הגעה (נהוג כשעה לפני תחילת האירוע) אופי העבודה והציוד במידה ויש, תנאי התשלום ותנאי הביטול. נהוג לציין את כל הפרטים האלו בהזמנת העבודה או הצעת המחיר.
- . יומיים שלושה לפני מועד האירוע צרו קשר עם המנחה כדי לוודא כי הכל מתקדם כמו שצריך ושאתם מסונכרנים על כל הפרטים כפי שסוכם.
- קיימו שיחת טלפון או פגישה בה תדונו על:
היום הגדול שלכם הגיע, עכשיו זה המאני טיים, שימו לב-
9. דברים חשובים ביום האירוע:
היפגשו עם המנחה כאשר הוא מגיע לאירוע, עשו לו היכרות עם המקום ועם הנפשות הפועלות בו, עברו על הלוז כפי שסוכם ו.. זהו, תשתחררו ותהנו, מעכשיו הכל תלוי במנחה, חשוב שתתנו לו/ה לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר.
במהלך האירוע תנו למנחה להבין האם הוא מנהל את האירוע כפי שביקשתם ותנו לו פידבקים בהתאם. לגיטימי בהחלט שיהיו לכם הערות והארות תוך כדי האירוע אך שימו לב לעשות זאת בצורה נעימה ובזמן שהמנחה קשוב ומרוכז.
בסוף האירוע קיימו שיחת סיכום על מהלך האירוע והתרשמותכם מאופן העבודה של המנחה.
ורק עוד כמה דברים אחרונים בהחלט..
10. 'עשו / אל תעשו' של עולם ההנחיה:
- הקפידו על איש קשר אחד בלבד שמתנהל מול המנחה בעת האירוע.
- אל תדברו עם המנחה בזמן שהוא מדבר במיקרופון, אי אפשר לדבר ולהקשיב בו זמנית.
- השאירו מקום לשינויים במהלך האירוע, זהו "עסק" דינמי וחשוב להיות גמישים.
- אל תנסו לרצות את כלל האורחים בכל מחיר, תמיד יהיה מי שפחות ייהנה.
- הכינו מבעוד מועד ציוד נדרש לפעילות ועדכנו את המנחה על כך.
- השתדלו להיצמד ללו"ז שקבעתם מראש, יש סיבה לכך שהחלטתם על הדברים כפי שהם.
- בכל אירוע מוצלח יש זמן נכון לשקט ורגיעה כמו גם לאקשן והפעלה – הקפידו להיות רגישים לכך.
- תנו למנחה לאלתר כמה שאפשר במסגרת הלו"ז, זה יעשה רק טוב לאווירה הכללית.
- חשוב להתאים את אופי התוכן, המוזיקה והפעילויות לאופי הקהל – התייעצו על כך עם המנחה.
- בזמן מסיבת הריקודים הדגש הוא בעיקר על המוזיקה והריקודים ופחות על הפעלות ודיבורים.
- באירועים בהם יש טקסט שהמנחה צריך להגיד יש להבדיל בין טקסט שחייבים להקריא אותו במדויק, וטקסט שהמנחה יכול "להגיד אותו במילים שלו".
- לכם ולמנחה יש אינטרס משותף והוא שהאירוע יהיה מוצלח בכל רמה אפשרית – השתדלו לעבוד יחד בצורה הטובה ביותר כדי להשיג את המטרה.
סיכום הדברים
הנחיית אירועים זהו עסק רגיש מאוד, מיוחד ושונה – אנחנו לוקחים קבוצה של אנשים, שלא בהכרח מכירים אחד את השני, ויש לנו כמה שעות לגרום להם לצחוק, להתרגש, לשתף פעולה, להתגבש ובסופו של דבר פשוט – ליהנות ביחד, זו השליחות שלנו וזו זכות גדולה, אז תהנו מהדרך ואני מבטיח לכם שהתוצאה תהיה מופלאה.
בכל שאלה והתייעצות אתם מוזמנים ליצור קשר.
מאמרים נוספים
הפעלות ושעשועונים לאירועים עסקיים – המדריך המלא
מחפשים רעיון ליום כיף או ערב צוות? כל היתרונות של פעילויות גיבוש לעובדים ושעשועונים לאירועים עסקיים – טיפים, רעיונות והשראה לאירוע בלתי נשכח
שעשועונים והפעלות: הדרך הטובה ביותר לחיבור בין אנשים
כמי שפוגש בשנים האחרונות אינספור חברות עסקיות וקהילות שונות ומספק להם הפעלות ושעשועונים לגיבוש צוותים, אני יודע לומר דבר אחד ברור..